ADOF-Model

Volgens Huizingh is het succes van een website afhankelijk van de volgende vier factoren: 

  1. Accessibility 
  2. Design 
  3. Offer 
  4. Fulfilment 

In dit hoofdstuk zal uitgelegd worden op welke manier Robob de bouwer deze factoren kan laten terugkomen in de website, waardoor deze succesvol kan zijn. 

Factoren

Accessibility 

De website moet voor de klant toegankelijk zijn, dit betekent dat deze makkelijk te vinden moet zijn voor elke klant. De naam van de website moet dus direct in contact staan met de naam van het bedrijf, zodat deze makkelijk te onthouden en te vinden is. Daarnaast moet de website bovenaan staan wanneer gezocht wordt op een zoekmachine, zoals bijvoorbeeld Google. Staat deze niet op de eerste pagina, dan zal de klant de website waarschijnlijk niet vinden. De website van Robob de bouwer zal dus een simpele naam hebben en als de website niet verschijnt op de eerste pagina van Google, dan zal dit gekocht worden. 

Design 

Zodra de klant op de site zit, moet deze de site wel aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk vinden. Als de website niet gebruiksvriendelijk is, dan zal de klant sneller gefrustreerd worden en de website verlaten zonder iets te kopen. Als de website er niet goed uit ziet, dan zal de klant het bedrijf minder professioneel vinden en ook minder snel iets kopen. Het is daarom voor Robob de bouwer van belang om een partij in te huren die professioneel een website kan maken en onderhouden, zodat de klant niet vertrekt naar een andere site. 

Offer

Een succesvolle site moet ook een goed aanbod hebben. Alle producten met prijzen en informatie hierover moeten op de site zichtbaar aangeboden worden. Daarnaast moet ook de service die geboden wordt bij het kopen van deze producten aangegeven worden op de site. 

Fulfilment 

Fulfilment houdt in: het waarmaken van de deal die gesloten is. Het gaat er dus om dat de beloftes die op de website staan ook nagekomen worden, denk hierbij aan de prijs, een tijdige levering en goede service. Als deze belofte niet nagekomen wordt, dan is de kans klein dat de klant een tweede keer bij het bedrijf besteld. Het is daarom van belang voor Robob de bouwer om de beloftes die op de site gemaakt worden ook na te komen. Lukt dit niet, dan is het informeren van de klant noodzaak en kan er eventueel gecompenseerd worden met extra service of korting op de volgende bestelling. 

Conclusie 

Het maken van een website is nog aardig ingewikkeld, maar door in hoofdlijnen de stappen van het ADOF-model toe te passen kan een website meer klanten aantrekken. Robob de bouwer zal een team inhuren dat gespecialiseerd is in het bouwen van websites, zodat de website er professioneel uitziet en gebruiksvriendelijk is. Daarnaast zal de afdeling ICT de website onderhouden en zal feedback gevraagd worden op de ervaring van de klant met de website. Op deze manier zal de klant tevreden en de website succesvol zijn. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb