Marktanalyse

Een marktanalyse geeft inzicht in een markt. Hierdoor weet een onderneming wat er in deze markt speelt, waardoor ze haar besluit hierop kan aanpassen. Een marktanalyse bestaat uit de volgende onderdelen: 

  • Analyse van eigen positie; 
  • Analyse van het huidige klantenbestand; 
  • Analyse naar potentiële klanten; 
  • Strategie. 

Deze onderdelen zullen kort behandeld worden. 

Analyse van eigen positie 

Robob de Bouwer is een nieuwe toetreder op de bouwmarkt. Het is zoals eerder aangegeven een elektronisch alternatief van werknemers, waardoor personeelstekorten en werkdruk van een bedrijf afneemt.  

De branche 

Robob de Bouwer bevindt zich in de technologische industrie, waarbij ze in eerste instantie leveren aan de bouwsector. Robob de Bouwer zal bekend komen te staan als een roboticabedrijf. Er waren in 2018 in totaal 165.105 bouwbedrijven, waarvan er 68.890 bedrijven waren die gebouwen maakt. Deze sector is goed voor ongeveer 4,5% van het bruto binnenlands product en het aantal bedrijven is in de laatste twee jaar met 7,5% toegenomen. 

Voor onze doelmarkt (bouwbedrijven, met het accent op de B&U) is er een economische groei te zien in 2016 en 2017 van respectievelijk 2,2% en 2,9%. Echter stijgt het aantal werknemers binnen deze sector niet eens met een hele procent. Hieruit valt te concluderen dat de arbeidsproductiviteit van de gemiddelde arbeider omhoog is gegaan. Ook valt te concluderen dat deze sector op economisch gebied de laatste jaren goed heeft gepresteerd. 

De concurrentie 

Andere roboticabedrijven waar Robob de Bouwer mee te maken kan krijgen zijn: 

  • Robot verhuur: zij verhuren robots met verschillende functies zoals service en communicatie . 
  • Roba Engineering: zij ontwikkelen kleinere industriële robots die worden gebruikt bij machinebouw. 
  • Valk Welding: zij maken robots vooral voor het laswerk. 

Deze concurrenten hebben een technologische voorsprong, omdat zij al langer bezig zijn met robotica. Dit is echter vooral op lopende bandwerk gericht, en niet zozeer op de dagelijkse werkzaamheden. Onze unique selling point is dan ook dat wij oplossingen bieden van dagelijkse werkzaamheden door het gebruik van robotica. 

Analyse van het huidige klantenbestand 

Zoals eerder besproken zijn de klanten van Robob de Bouwer bedrijven die binnen de bouwsector te werk gaan, waarbij deze bedrijven vooral betrekking hebben bij het bouwen van gebouwen. De potentiële markt bestaat dus uit ruim 150.000 bedrijven. Hiervan zullen echter geen groot percentage gebruik maken van onze elektronische oplossing, omdat er veel kleine eenmanszaken tussen zitten waarvoor er geen oplossing geboden kan worden.  

 

De financiële kenmerken van deze klanten zijn dat ze over het algemeen veel vaste activa bezitten. Voor hen is een investering niet echt een groot probleem omdat ze dit in het verleden al genoeg gedaan hebben, en makkelijk kunnen dekken door de grote spreiding aan werkzaamheden. Voor bedrijven die dit niet kunnen, is het misschien aantrekkelijk om een leasevariant van ons product aan te bieden. Hierdoor kan Robob de Bouwer een groter klantenbestand krijgen door de flexibiliteit van de verkoopvoorwaarden. 

 

De behoeftes van de klanten zijn over het algemeen efficiency. Bouwbedrijven hebben als kenmerk dat ze voor zo laag mogelijke kosten willen produceren en bouwen. Het product moet daarom voor een hogere arbeidsproductiviteit zorgen, zonder dat de kosten te hoog oplopen. Bij grote bedrijven kan Robob de Bouwer makkelijk aan deze voorwaarde voldoen, want deze kunnen de vaste kosten over meer projecten verdelen. Dit kan echter een probleem worden bij de kleine bouwbedrijven.  

Analyse van potentiële klanten 

Zoals eerder besproken kan Robob de Bouwer met haar technologie nog vele kanten op gaan. Naast de bouw kan met dit innovatief product ook andere sectoren in de toekomst bediend worden. Denk hierbij aan de gezondheidssector, waar onderbezetting ook een groot probleem is. Ook kunnen we met een leasecontract veel meer bedrijven interesseren in ons product. 

Strategie 

Om de klant tevreden te houden wil Robob de Bouwer een zo effectief mogelijk product aanbieden, die de arbeidsproductiviteit op een nieuwe level brengt. De focus zal dus liggen op productleiderschap, waarbij ons product uitblinkt ten opzichte van de concurrenten. Het moet de arbeidsproductiviteit in de bouwsector verhogen in combinatie met een verlaging van de werkdruk per werknemer.